מהן אומנויות הלחימה הפופולריות בישראל – חלק 1

בסדרת מאמרים זו ננסה לשפוך אור על השאלה המעניינת. אך תחילה נדון בהגדרתה של אומנות לחימה - שכן היא מעט בעייתית וזאת כיוון שההגדרה רחבה ומאגדת בתוכה מגוון רחב של שיטות לחימה – שלעיתים אין כל קשר שיטה אחת לשנייה.

אמנות לחימה הינה מיומנות גופנית ונפשית, שנועדה לשפר את יכולת הלחימה בטווח קרוב, אך מקיימת ערכים מוספים, כגון ערך אומנותי, שיפור יכולת שליטה בגוף והיכולות התודעתיות וכדומה.

מקורן של רוב אומנויות הלחימה ביפן, סין והודו הקדומה- עם שורשים היסטוריים עוד בשנים לפני הספירה.
אומנויות לחימה 1

(מתוך: Shutterstock)

אומנויות הלחימה מחולקות לשלושה תחומים עיקריים:

אומנות לחימה מסורתית – תרגול טכניקות לצורך שיפור יכולת לחימה. המרכיב החשוב ביותר של אומנות לחימה זה שהיא קשורה להיבטים תרבותיים, ערכיים וחינוכיים בהקשר ההיסטורי שבה היא נוצרה. באומנות לחימה מסורתית יש דגש על פיתוח מצבי תודעה מיוחדים המאפשרים התמודדות יעילה עם פחדים הרווחים בשדה-הקרב.  דוגמאות לאומנות לחימה מסורתית: קראטה, אייקידו וטאי-צ'י.

שיטת לחימה– תרגול טכניקות לצורך שיפור יכולת לחימה ברחוב, כלומר היא מותאמת לאיומים במציאות היומיומית. שיטת לחימה אינה כוללת את החיבור ההיסטורי-תרבותי של מקום היווצרותה והדגש הוא על הגנה עצמית במטרה לנטרל את האיום. דוגמא קלאסית לשיטת לחימה: קרב מגע.
ספורט לחימה-  תרגול טכניקות לצורך שיפור יכולת הלחימה ומכוונים לניצחון בקרב ספורטיבי-תחרותי. בספורט לחימה קיימים חוקים וכללים אשר מגבילים את הלוחמים בקרב. הדגש בספורט לחימה הוא על ניצחון בתוך מסגרת חוקים אשר מגבילים את הקרב. דוגמא לספורט לחימה: ג'ודו.

החלוקה לשלושת הקטגוריות הנ"ל היא לא תמיד חד משמעית- כך שהחלוקה היא יותר תיאורטית מאשר פרקטית. לכל גישה היתרונות והחסרונות שלה. לכל אומנות לחימה יש את הדגשים והיעילות שלה- ועל כל אדם המעוניין לבחור באומנות לחימה- לבדוק מהי האומנות לחימה המתאימה לו ולצרכים שלו.

בחלק הבא נפרט על האומנויות עצמן, עברו לחלק 2 
נתראה בקרוב!
המידע מובא לכם ע"י בש-גל – המשווקת ציוד לאומנויות לחימה.